Bu Blogda Ara

4 Mayıs 2014 Pazar

TONİNO Keşke Görünmez Olsam

İdefix'in bahar kampanyasını kaçırmadım. Hazır Marsık Yayıncılık'ta indirim varken önceden almayı planladığım TONİNO Keşke Görünmez Olsam'ı da sepete ekledim. Kargo geleli dört beş gün oluyor ancak babamın rahatsızlığı, ev, hastane, iş arası koşturmaca derken yeni aldığımız kitaplara bakmadık Deniz ile. Dün gece yatmadan önce onun aklına geldi. "Annee, kargodan gelen yeni kipaklardan okuyalım mı?"
Tonino ile başlamak benim tercihimdi. Sebebi Birgün Kitap Ekinde yayımlanan bu güzel yazıydı elbette.
http://birgunkitap.blogspot.fr/2014/02/seni-sevmek-hayat-sevmeye-benzer-funda.html

Kitabın yazarı Gianni Rodari (1920-1980), İtalya'nın yetiştirdiği en iyi çocuk kitapları yazarı olarak biliniyor. Angela Nanetti'den sonra takip edeceğim, Deniz'e kitaplarını alacağım ikinci İtalyan yazarı tanımış oldum böylece üstelik ölümünden tam kırk dört yıl sonra... Kim bu Gianni diyorsanız kısa biyografisini okuyun.
Gianni Rodari, daha on yaşındayken şiirler yazmaya, müzikle uğraşmaya başladı. Amacı müzisyen olmaktı. Yirmi yaşında müzik öğretmeni oldu. İkinci Dünya savaşı patlayınca, ülkesinde gerçekleşen faşist düzene karşı girişilen harekete katıldı. Uzun süre gazetecilikle uğraşan yazar, bir çocuk gazetesinin de yönetmenliğini yaptı. 1947'de çocuklar için yazmaya başladı. Onun hayatının ikinci dönemi böyle başladı. Sonunda da, dünyanın en iyi çocuk kitapları yazarlarına verilen büyük ödülü, Hans Christian Andersen Ödülü'nü 1970 yılında aldı. Yapıtlarında, çağdaş konuları, peri masallarının anlatımıyla işlediği görülür. Bu onun büyük özelliğidir. Asıl amacının da, yazdığı kitaplarla, çocuklardaki yaratıcılığı, hayal gücünü harekete geçirmek olduğunu söylemiştir. 1951 yılında yazdığı, büyülü bir sebze-meyve kralığında geçen olayları anlattığı Soğan Oğlan ile ünü dünyanın dört bir yanına yayılmıştır.
Gelelim konusuna; Tonino, bir gün okula ders çalışmadan gider. Öğretmenin kendisini tahtaya kaldırmasından korkar ve "Keşke görünmez olsaydım" diye düşünür. Kısa süre sonra düşlediğinin gerçek olduğunu fark eder. (Tonino, görünmez olduğu andan itibaren, çizer Alessandro Sanna onu sınıftaki diğer çocuklardan farklı olarak nokta nokta şeklinde çizmiş. Deniz'in hikâyeyi resimlerden takip edebilmesi için bu detayı ona gösterdim.)Tonino, başlangıçta görünmez olmayı çok eğlenceli bulur. Sınıf arkadaşlarının saçını çeker, mürekkep hokkalarını devirir, otobüse bedava biner, pastanede tatlı, tuzlu canı ne çekerse yer. Ancak okula dönüp arkadaşlarıyla oynamak istediğinde işin rengi değişir. Kimse onu görmez. Uzattığı lolipopu almaz. Canı sıkılır, sonunda dayanamayıp ağlamaya başlar. "İyi de, gözyaşları kimsecikler onları görmezse neye yarar?" Bu kitabın en sevdiğim yerlerinden biri oldu. İkincisi ise Tonino'nun başka bir görünmezle, yaşlı bir dedeyle karşılaşması...Bankın üzerinde güneşlenen bir dedecik ona "Neden ağlıyorsun?" diye sormuş. Tonino, bu tatlı dedenin kendisini görmesine çok şaşırmış: "Nasıl yani? Siz beni görebiliyor musunuz? "Elbette görüyorum. Sen her gün bu yoldan geçip okula gidiyorsun.""Ama ben sizi daha önce fark etmedim.""Evet biliyorum. Beni genelde fark etmezler. Benim gibi bütün gün bu bankta oturan yaşlı birini, senin gibi çocuklar ne yapsın? Ben sizin için görünmez biriyim. " Bu konuşma sırasında dedenin elleri çizgi çizgi iken Tonino eski haline dönmüştür. Deniz'in bunu fark etmesi, "Aa anne bak Tonino, görünür olmuş!" demesi çok hoşuma gitti. Marsık Yayıncılık çocuk kitaplarını yaş grubuna göre etiketlemiyor. D&R 6-10 yaş olarak etiketlemiş. Bence okul öncesine de okunabilir. Deniz'e sadece bir kez okudum. Resimler onun alışık olduğu çizimlere benzemiyordu ancak kitabı sevmesine engel olmadı. Hikâyeyi ilk seferde anladı. Dedenin kendisini görünmez hissetmesi, ellerinin çizgi çizgi çizilmesi hakkında neler düşünüyor, kavrayabildi mi, ondan emin değilim. Bunun üzerine konuşmadık. Sonraki okumalarda belki fark eder. Her okumada resimlerde farklı, daha önceden dikkatini çekmeyen şeyler buluyor ve gösteriyor çünkü.
 
Yazan Gianni Rodari
Çizen Alessandro Sanna
Çeviren Tanay Burcu Ural Kopan
Marsık Kitap
24 sayfa
1. Baskı Haziran 2012
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder